Deloitte: české firmy považují u zaměstnanců za nejdůležitější „well-being“, data a zkušenosti

Pro české firmy je nejpodstatnější takzvaný well-being zaměstnanců (92 %), tedy fyzické, duševní, finanční a spirituální zdraví. Nicméně jen 57 % dotázaných má dojem, že by na to byla jejich firma připravena. Vyplývá to ze závěrů nejnovější studie Deloitte Globální trendy v oblasti lidského kapitálu. Průzkumu se zúčastnilo přes jedenáct tisíc respondentů ve 124 zemích světa, včetně České republiky.

„Téma osobní pohody (tedy well-being) se dostává v poslední době stále více do popředí, mimo jiné i díky současné nízké nezaměstnanosti a nastupujícím pracovníkům z řad generace mileniálů. Zaměstnanci i uchazeči o práci se nejenom více zajímají o to, jakým způsobem zaměstnavatel přistupuje ke všem složkám zdraví svých zaměstnanců, ale takovou péči i aktivně vyžadují. Flexibilní pracovní doba usnadňující kombinaci pracovního a osobního života se stala téměř samozřejmostí,“ říká Barbora Černíková specialistka na vzdělávání firmy Deloitte a organizátorka konference Happiness at Work.

Po well-beingu (který je celosvětově až čtvrtý) následuje dle průzkumu problematika zaměstnaneckých dat a vnímání rizik s nimi spojených (85 %). Na tom se čeští respondenti shodli s celosvětovými výsledky. Třetím českým trendem, stejně jako ve světě, je pak posun od budování kariéry spíše k získávání zkušeností (84 %). Polovina dotázaných nicméně uvedla, že jejich organizace není příliš efektivní v tom, aby lidem umožnila svou kariéru řídit. Mezi pět nejvýraznějších trendů se pak v Česku dostalo personalizované a flexibilní odměňování (80 %) a umělá inteligence, automatizace
a robotika (78 %). Ta je přitom celosvětově až na osmém místě.

Mezi českými respondenty převládali zástupci malých firem do 1 000 zaměstnanců (45 %), 36 % bylo ze středních firem (do 10 000 zaměstnanců) a 19 % z velkých (nad 10 000). Téměř dvě třetiny odpovědí pocházely od středního managementu (61 %) a 19 % českých respondentů tvořilo nejvyšší vedení společností.

Zjištění průzkumu naznačují, že se trendy posunují k soustředění se na jednotlivce a kladou důraz na kvalitu interních i externích vztahů ve firmě. Hlavním tématem pro firmy je posun od interního zaměření firmy na externí ekosystém. Společnosti jsou posuzovány podle kvality vztahů se zaměstnanci, zákazníky, komunitami a regulátory. Kultivace těchto vztahů je klíčová, pokud si má firma udržet svou reputaci důležitou pro nábor
a udržení klíčových zaměstnanců stejně jako loajálních zákazníků.

„Společnosti se musí bavit s vnějším světem, aktivně řídit své zapojení a komunikaci o sobě, a investovat do ekosystému tak, že se budou ke všem zaměstnancům chovat férově a vytvářet pracovní prostředí podporující nejen kariéru, ale i well-being zaměstnanců,“ říká Pavel Šimák, šéf týmu lidského kapitálu a globálních sdílených podnikových služeb Deloitte.

Trendy v oblasti lidského kapitálu 2018 v Česku a celosvětově:

 

Trend Důležitost (ČR) Důležitost (Svět) Připravenost (ČR) Připravenost (svět)
1. Well-being jako hnací síla produktivity 92 % 84 % (4.) 57 % (1.) 49 % (2.)
2. Data jako příležitost i riziko 85 % 84 % (2.) 42 % (4.) 42 % (5.)
3. Kariéra ve 21. století aneb od kariéry ke zkušenostem 84 % 84 % (3.) 37 % (7.) 37 % (6.)
4. Odměny šité na míru zaměstnanci 80 % 77 % (6.) 47 % (3.) 36 % (7.)
5. Integrace lidí, umělé inteligence a robotiky 78 % 73 % (8.) 38 % (6.) 30 % (9.)
6. Symfonie ve vedení firmy: tým, který vede týmy 77 % 85 % (1.) 35 % (8.) 46 % (3.)
7. Společenský dopad: společnost nastavuje zrcadlo 73 % 77 % (7.) 56 % (2.) 50 % (1.)
8. Propojené pracoviště: staneme se produktivnějšími? 72 % 82 % (5.) 42 % (5.) 44 % (4.)
9. Ekosystém pracovní síly: řízení za hranicemi firmy 62 % 65 % (10.) 31 % (9.) 30 % (10.)
10. Život do stovky let: práce v éře dlouhověkosti 51 % 69 % (9.) 26 % (10.) 34 % (8.)

Z průzkumu také vyplynulo, že 96 % českých firem plánuje v roce 2018 růst a 58 % z nich větší než v roce 2017. V příštích 12 až 18 měsících pak 36 % českých firem plánuje zvýšit své investice do HR.

Studii Globální trendy v oblasti lidského kapitálu 2018 naleznete zde.

About Francouzsko-česká obchodní komora / Chambre de commerce franco-tchèque 1732 Článků
Francouzsko-česká obchodní komora, založena v březnu 1996, je platformou pro rozvoj francouzsko-české komunity, obchodních a kulturních vztahů obou zemí a zároveň podporovatelem myšlenky jednotné Evropy. Pro členské společnosti i veřejnost pořádá tým FČOK debatní obědy, tematické kluby a konference, Speed Business Meetingy v Praze a v regionech, kulturní a společenské akce, turnaje v pétanque a golfu a nově také sportovní tréninky. V roce 2014 byla obnovena tradice udílení Ceny FČOK. Za celý rok 2016 přišlo na akce FČOK více než 4300 hostů. Obchodní oddělení FČOK poskytuje poradenství a širokou paletu služeb českým a francouzským firmám, které chtějí začít podnikat na novém trhu. Služeb obchodního oddělení na podporu podnikání využije každoročně více než 70 firem. FČOK je členem CCI France International, která sdružuje 120 francouzských obchodních komor v 90 zemích.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*